Laos en de butterfly farm - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Thijs Gruntjes - WaarBenJij.nu Laos en de butterfly farm - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Thijs Gruntjes - WaarBenJij.nu

Laos en de butterfly farm

Blijf op de hoogte en volg Thijs

21 Januari 2016 | Laos, Luang Prabang

Hallo lieve lezers,

En zo zit ik al weer bijna een maand in Laos! Nu in Luang Prabang, na anderhalve week non-stop op een butterfly farm vrijwilliger te hebben gespeeld. Anyways, we waren bij de grensovergang van Chiang Khong gebleven.

Dus, in Chiang Khong was niet veel te doen. Lekker wat rondgefietst, heerlijk homemade brood gegeten en mijn lonely planet kwijt geraakt.
Op 1e kerstdag de grens over gegaan in de middag. Tuk tuk naar de grens, met een bus de Mekong over (over de "friendship bridge") en 36 dollar betaald voor een maand visum in Laos. In Huay Xai, het grensstadje, is eigenlijk ook niks te doen. Behalve dus de Gibbon Experience! Dus op 2e kerstdag, om 8 uur s' ochtends verzamelen. Introotje gehad, rest van de groep ontmoet en de auto in. In de truck richting het natuurgebied was het echt geweldig. Eerst een uur over verharde weg, maar in Laos zijn de wegen wel even wat anders dan in Thailand. Overal dikke kuilen en een en al bochten overal. Toen over naar de onverharde weg van het natuurpark zelf, dat was helemaal top. Een en al stuiteren en de hele weg lachen.
Eenmaal aangekomen splitsten we ons op in 2 groepen van 6, ik zat met May (Nieuw zeeland), Fan (China/UK), Michal en Beata (Tjechie) en Philip (Duitsland). Leuke groep. Na een klein stukje lopen gingen we dan op de 1e zipline! Super gaaf, vastklikken, afzetten, lichaam recht houden en zo hard mogelijk gaan natuurlijk. Echt supervet. Na nog een hoop ziplines en een paar uurtjes wandelen, kwamen we aan bij de 1e overnacht boomhut. Adembenemend uitzicht, en er was zelf een wc en een douche daarboven. Wat gegeten, wat gekaart en om 8 uur al bed in.
Volgende dag om half 8 ontbijt voor dag 2. Iets meer wandelen (mensen gingen al klagen na 2 uurtjes...) en iets minder ziplines dan dag 1, maar wel een hele gave waterval. Nog een fles Lao Lao gekocht (lokaal gebrouwde, mega cheap 40% rijst whisky) en toen naar boomhut 2. Ditmaal pas om 11 uur naar bed omdat de fles Lao Lao op moest met behulp van het kaartspel presidenten. De volgende ochtend de zonsopgang gezien vanuit de boomhut, prachtig. Die nacht hadden er trouwens nog boomratten zich een weg gekauwd door Fans tas, omdat ze er chips in had zitten hahaha.
Ontbeten, nog wat gewandeld en geziplined en toen de truck terug naar Huay Xai. Wat een supervette ervaring. Echt een aanrader.
Terug in Huay Xai een ticket voor de slowboat gekocht naar Luang Prabang, samen met Michael, Beata, Lucas en Maaike (2 lui uit NL die in de andere groep zaten).
Dinsdag dus de boot in. Daar al snel Gavin ontmoet, en met zijn zessen veel kaartspelletjes gespeeld. De reis zelf was ook heel mooi, gewoon de Mekong af gevaard. Heel mooie omgeving. Na dag 1 gestopt in Pakbang, suf dorpje waar alle slowboats stoppen. Wel een Lao lap op, een typisch Laotiaans (?) gerecht, wat heerlijk was.
Dag 2 van de boot, zelfde verhaal. Mooie omgeving, veel kaarten. Enige verschil was dat er iets van 2 keer zoveel mensen op de boot gingen, wat eigenlijk helemaal niet paste. Maar ja, in Laos dus wel. Gelukkig waren wij vroeg genoeg om al plaats te hebben :) . Ook Mario en Sharon, 2 lui uit Californie, ontmoet, chille lui. S' avonds in Luang Prabang aangekomen en een cheap hostel ingedoken.
Donderdag was oudjaarsdag! S' ochtends en s' middags een beetje de stad verkend en wat tempels gezien. Besloten om zonsondergang op de centrale berg te gaan kijken, natuurlijk niet over nagedacht dat daar ook miljoen andere toeristen stonden. Maar ja, alsnog wel mooi. Daar ook weer Gavin, Lucas en Maaike tegen het lijf gelopen. Met hunen Mario en Sharion gaan eten, een lampion aangestoken als nieuwjaar gebaartje, en Utopia bar ingedoken net na 12 uur. Daar lekker zitten zuipen en 2016 ingeluid met een hoop geouwehoer en een dronken discussie over het al dan niet bestaan van toeval t.o.v. het lot. Heerlijk. Gelukkig nieuwjaar allemaal!
1 januari met Gavin en Lucas en Maaike een bootje naar de Pak Ou grot genomen. Daar staan allerlei buddha's in, was niet echt boeiend eigenlijk. Terug de zonsondergang op het strand van de Mekong gezien, heel mooi. Toen was t tijd voor pizza. Iedereen had zin in pizza, dus een heel goeie gezocht was 1,5 uur duurde. En die was dicht. Dus nog een uur onderweg, eindelijk ergens een luxe restaurant ingedoken de pizza dan wel 80.000 kip kostte, maar wel beestig lekker was. Daarna naar de bowlingbaan! Daar Mario en Sharon weer ontmoet, paar potjes gebowld en ze allemaal gewonnen hahah. Top avond.
De volgende dag naar de Kuang Si waterval. Bij de ingang was ook een bear sanctuary, dus een paar beertjes gezien. Ook nog een spin die groter was dan mijn hand (zie facebook). Awesome beest. Toen door naar de waterval. Die was echt adembenemend mooi, ondanks de overvloed aan Chinezen met selfie sticks. Met de hele groep naar de bovenkant van de waterval gelopen, waar het een stuk rustiger was. Super mooi. Onderweg naar beneden een half zichtbaar paadje ingegaan, en toen kwamen we uit halverwege de waterval, waar eigenlijk niemand was. Super mooi deeltje om te zwemmen, zelf een mini grotje. Echt magisch. Op de weg terug overal klimmen en klauteren, zelfs nog hekken over. Blijkbaar was dat deel afgezet haha. Op de terugweg nog bij de butterfly farm gestopt, dat is de enige in Laos. Beheerd door Olaf en Ineke uit Rotterdam, een paar jaar oud en echt prachtig. Met hun nog wat geluld over eventueel vrijwilligerswerk, dus besloten dat een paar weken te gaan doen.
Maar eerst nog met Maaike, Lucas, Mario en Sharon naar het oosten. Daar ligt Xam Nua, wat vlakbij de grotten van Vieng Xai ligt. Moeten hele mooie en historische grotten zijn. Dus zondag daarheen met de bus.
Met afstand de meest kutte busreis die ik ooit heb meegemaakt. Helemaal volgestouwd, 22 mensen waar 16 zitplekken waren, kotsende Laotianen, 16 uur lang over de slechtste wegen ooit en een klapband om 4 uur s' nachts. Maar ja, nu lach ik er om. Gelukkig nog een fles Lao Lao gekocht en die schaamteloos op de achterbank opgezopen met zijn allen als een soort protest haha.
Maar ja, overleefd, en rond 7 uur s' ochtends aangekomen in Xam Nua. Niet geslapen, ontbijtje gepakt, scooters gehuurd en naar Viang Xai gereden. Was voor mij de 1e keer een semi automatische scooter, dus dat je moet schakelen met je voeten. Ff wennen. Met zijn vijven 2 scooters gehuurd, Mario met Sharon en Maaike achterop, en ik met Lucas achterop. Ging goed, tot we bijna bij de grotten waren. BAAMMMM, klapband. Gelukkig verloor ik de controle net niet, dus afgeremd, de scooter naar een local winkeltje geduwd die m gingen fixen. Nog net op tijd bij de grotten om de tour mee te krijgen, en die was echt heel gaaf.
Heel veel historie opgedaan over de onafhankelijkheid van de Laotianen van Frankrijk, de opkomst van het communisme daar en de belachelijke hoeveelheid bombardementen die Amerika op hun hebben gedaan. Ik wist dat allemaal helemaal niet, maar de VS hebben dus heel Laos 9 jaar lang platgebombardeerd tijdens de Vietnam oorlog ongeveer. Meer bommen op Laos in die tijd dan dat er in totaal in WO 2 gevallen zijn!
Maar ja, op de terugweg de scooter opgehaald, nieuwe binnen en buitenband nodig. De verhuurder had die dus echt nooit mee mogen geven, maar ja, Laos dus.
De volgende dag weer terug naar dat grotten systeem, maar nu een andere grot in, de kajak grot. Water stond heel laag en er was niemand, maar het was wel open. Dus naar binnen, kajaks verzameld en in het pik donker die grot door gevaren. Echt betoverend, totaal nul zicht en totale stilte, op de druppels na. Supercool. Nog uren lang in die grot overal rondgeklommen en verkend, heerlijk.
S' middags terug, want een bus naar Phonsavan geboekt. Prima busrit ditmaal gelukkig :)
In Phonsavan een guesthouse in, de tour naar de plain of jars geboekt en op tijd bed in.
Woensdagochtend dus de tour. Vrij saai, na een paar van die potten heb je ze allemaal wel gezien. Het waren begraafpotten van een of andere onbekende cultuur. Ze stopten er doden in totdat er alleen botten over waren, en die verbrandden ze dan. Op de terugweg vroeg onze gids of we toevallig tijd en zin hadden om bij hem langs te komen in de avond, om Engels te gaan praten met lokale kinderen die geen echte school konden betalen. Dus wij daar om 6 uur heen en 2 uur Engels gepraat met die kids. Was tof, geeft wel een ander beeld weer. Meeste van hun waren nog nooit Phonsavan uit geweest, zit ik daar dan terwijl mijn huis aan de andere kant van de wereld ligt.
Maar ja, was super. Kids vonden het ook gaaf. Nog een paar pilsjes die avond en de volgende dag terug naar Luang Prabang. Daar afscheid genomen van Mario, Sharon, Lucas, Maaike en Gavin na toch wel weken met hun te zijn opgetrokken. Super lui.
Dus toen begonnen op de butterfly farm. Een rondleiding gehad van Olaf en Ineke, wat uitleg gekregen, een butterfly boek gelezen en de dag erop al begonnen met gidsen. De hele dag een beetje door die tuin rondlopen, toeristen een praatje geven over vlinders en hoe cool die zijn (iedereen geloofd dan dat je echt een expert bent haha) en super lekkere broodjes eten. Dat ben ik nu dus al 2 weken aan het doen. Er is de laatste week ook een andere NL vrijwilliger, Ronald, bij aangesloten. Hij is ook aan het gidsen, dus ik ben nu ook wat meer bij de receptie aan het werk. Prima. Vandaag mijn eerste dagje vrij genomen, en komende maandag (de 25e) stop ik ermee. Het is weer tijd om door te gaan richting het zuiden van Laos.

Zo, dat was hem weer voor deze editie. Check facebook voor nerdy insectenfoto's :)

Ciao!

• 21 Januari 2016 - 16:04

Tom Seuren:

fucking jaloers op de gibbon experience!!!

• 21 Januari 2016 - 21:38

Yv:

Wederom een super vette maand weer hoor G! Echt heel awesome allemaal! Je schrijft leuk, ik word er helemaal enthousiast van! Hoop dat je nog heel veel vette avonturen gaat beleven, maar jou kennende zal dat sowieso wel gebeuren. Ik kijk uit naar je volgende verslag en foto's (ik heb me zelfs aangemeld voor de mailinglijst deze keer hihi goed he). Geniet nog van je laatste daagjes op de butterfly farm! Bis bald! X

PS: hahaha sorry, maar een expert ben je niet als je gelooft met een d schrijft! Hoe lang je ook uit Nederland weg bent, no excuse for this kind of dreadful mistake. Doei. :D Verder wel cool om een butterfly-gids te zijn. Mooie foto's ook op Facebook!

• 23 Januari 2016 - 00:10

Jap:

Dude heerlijke verhalen, mooi ook dat de bowlingavonden in Nederland geholpen hebben!

Beter blijf je zo door gaan, spreek je en have fun baas x

• 31 Januari 2016 - 21:42

Lisa:

Gruntje! Heerlijke verhalen! haha dus ik kan je straks niet meer verslaan met bowlen na al die oefening daar;) Butterfly farm klinkt vet! Goeie insectenfoto's. Geniet van je volgende avontuur! X