Myanmar - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Thijs Gruntjes - WaarBenJij.nu Myanmar - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Thijs Gruntjes - WaarBenJij.nu

Myanmar

Blijf op de hoogte en volg Thijs

13 Juli 2016 | Maleisië, Kuching

Welkom allemaal bij editie 7! Ik was net weg uit Kuala Lumpur en onderweg naar Myanmar. Van iedereen gehoord dat dit land geweldig was, ondanks het feit dat grote delen nog niet open staan voor toerisme. Laat maar eens zien dan!

Vanuit KL naar Yangon gevlogen, in het zuiden van Myanmar. Daar eenmaal aangekomen opgepikt van het vliegveld samen met een Brits stelletje, Jacob en Emma, die al heel Myanmar waren rondgegaan. Superchill dus, van hun veel geleerd over het land en waar heen te gaan. Verder zuid dan Yangon was ivm de monsoon regens niet echt goed te doen, dus dat was van de agenda af.
Met hun Motherland hostel ingegaan, heel mooie plek. Super aardige mensen en gratis mango's die ze zelf hadden gegroeid. Heerlijk.
Geslapen, en de dag erop Yangon gaan verkennen. Lekker rondgelopen, leuke combo van veel boeddhisten, wat christenen en wat moslims. Naar Schwedagon pagoda gegaan, een giga boeddhistische tempel, helemaal goud. Heel cool. Ook er achter gekomen dat ik volgens de burmese tak van boeddhisme een rat ben... En in chinees ben ik een slang, frapant :)
Na de pagoda nog een cool park gezien. Terug in het hostel met de britten traditioneel noord-myanmar avondeten gepakt, wat heerlijk was.
Dag erop (we zitten ondertussen op zondag 29 mei) naar het nationale museum. Cool museum, mooie collectie van ditjes en datjes, maar niet veel info over het land zelf. Zonde. Die avond nog met Finn, een duitser, gechilld en de dag erop door naar Kalaw, een dorp waar mensen de meerdaagse wandeling naar Inle lake doen.
Mega gave trek! Beetje in de nachtbus geslapen en nog een paar uurtjes in het hostel die de trek deed, maar die ochtend gelijk gaan wandelen. Cindy als gids, een totaal gekke burmees, en een van de gaafste gidsen ooit! De groep was verder ook heel tof, met Vanessa, Jono, Sibille, Jos, Rody, Hirin, Salmon en Silvio. Maar ja, namen te moeilijk, dus ze heetten Germany, England, Swiss, Dutch 2, Dutch 3, England, Canada en France (ik was Dutch 1 mwuhaha ). Onderweg veel mooie uitzichten, dus veel stoppen. Ook overal stoppen voor uitleg over dit plantje, dat diertje, dit dorpje, voor alles eigenlijk. Mega traag dus, maar heel interessant. Onderweg een beetje regen, maar s' avonds en s' nachts ziek harde regen. De dag erop dus lekker door de modder heen knallen, overal niet normaal glad. Lachen :)
Op dag 2 nog wat dorpjes, wat lokale mensen aan t werk gezien en nog een waterval op. Daar een super steile wandeling omhoog, een paar helemaal stressen omdat het glad was en ze het eng vonden. Ik vond het helemaal geweldig. Die nacht uiteindelijk 11 uur onderweg geweest en de laatste paar uur in 't donker gelopen, omdat we als groep de hele tijd aan het grappen waren. Die nacht in een klooster geslapen en heerlijk gegeten. Dag 3 was een halve dag lopen en daarna een boot op om over Inle lake te gaan. Toffe bootrit, overal drijvende tuinen en moestuinen. In de stad bij Inle lake, Nyuang Schwe, een hotel gepakt en met Vanessa, Jono, Hirin, Rody en Silvio overgebleven. In een heerlijk Nepalees restaurant gegeten en de dag erop een boot tour over het meer gedaan. Eerst naar een gave textiel spinnerij (weavery? wat is dat in NL), toen een pagoda en nog de floating gardens gezien. Toffe dag. Pizza op en nog een massage gedaan en de dag erop door naar Bagan, waar Sibille ook was.
In Bagan aangekomen, en Ostello Bello hostel in, tof hostel. Gratis koffie en thee en veel backpackers. Meteen met Sibille en haar vrienden een zonsondergang gepakt. Magische plek zeg, Bagan. Een giga vallei met overal grote en kleine tempels. Bijna allemaal te bereiken met een (electrische) scooter, dus lekker rondrijden daar. De dag erop een betoverende zonsopgang gezien, ondanks de bewolking. Dat proces de paar dagen erop herhaald, zonsopkomst en zonsondergang. Ondertussen de vallei verkennen en s' avonds lekker socializen. Ook nog een dag of 2 niks gedaan, beetje ziekjes. Nog een dag naar een tempel op de top van een berg gegaan, waar overal aapjes waren :) Leuk, maar de aapjes waren wel een stelletje eikels. Mijn fles water gestolen! In dat hostel nog een leuke pubquiz en een mega saaie bingo avond gedaan, en daarna doorgegaan naar Mandalay.
Daar met Vanessa, ook van de Inle lake trek, herenigd. Daar in een hostel lekker een paar EK wedstrijden gezien en de dag erop met Vanessa en 3 Fransen, Valentin, Clement en Alexis, naar Mandalay hill gegaan. Leuk, gave tempel erbovenop ook. Toen door naar een tempel waar ze een heel boeddhistisch boek in steen hadden gegraveerd, dus "biggest book in the world". Die avond nog naar een traditionele puppetshow gegaan, grappig. Compleet gestoorde stress muziek en poppen die rond dansen.
De dag erop een heerlijke scooter dag. S' ochtends vroeg al vertrokken en de eerste stop was de U Bein brug, de langste houten brug ter wereld. Cool! Door naar Mingun, waar een gave, half vernietigde, pagoda was en nog een mooie helemaal witte pagoda. Toen door naar Inwa, een dorpje waar helemaal niemand was en daar een park doorgescooterd over allerlei kleine zand en modder weggetjes. Terug naar Mandalay, en daar nog een Chinlone festival gezien. Chinlone is de sport in Myanmar, waar ze met een balletje van bamboe of suikerriet hooghouden. Het festival was gaaf, de skills van die lui was echt ongelooflijk. Topdag!
Toen door naar Pyin Oo Lwin. Daar met Vanessa een halve dag door de botanische tuinen gelopen. Heel mooi, en super rare takins gezien, een geit antilope... Doorgescooterd naar de Anisakan waterval, wat een mooie wandeling omlaag en een pittige wandeling terug was. De dag erop treinen naar Hsipaw.
Super coole, maar mega trage treinreis, die een beroemde brug overging. Heel mooi. In Hsipaw aangekomen, een tweedaagse trek begonnen. Met Vanessa, 2 Fransen, een Australische, een Peruaanse en een Amerikaanse gaan lopen. Leuke gids ook (Win), een local uit de Shan state van Myanmar. Veel van hem geleerd over wat nu Myanmar is, wat Burma was en alle bevolkingsgroepen en gebruiken van de Shan. Mooie wandeling, geslapen in een lokaal huisje en de dag erop naar een waterval gelopen. Toffe waterval, vooral heerlijk om ff af te koelen :) Terug in Hsipaw een heerlijke Shan-noedel soep op. Nog een goeie fruitshake op bij Mr. Shake en de dag erop terug naar Yangon, terug ook naar Motherland hostel. Daar een paar dagen rustig aan gedaan. Afscheid genomen van Vanessa en de Fransen in een skybar in een flat en een goodbye party in het hostel. Dag erop brak, en de dag daarop naar een snake tempel gegaan! Heel gaaf, een mooi klein tempeltje in het midden van een meer waar iets van 20 pythons leefden. Gaaf.

Tijd voor Maleisie! Ik zat ook nog met Nepal in mijn hoofd, maar het niet echt de tijd om daar te gaan wandelen had ik gehoord. Dus voor de laatste paar maanden voor Australie besloten om Maleisie en wellicht Indonesie te gaan bezoeken. Dus de 24e juni terug gevlogen naar Kuala Lumpur.

Bam! Dat was 'm weer.

Houdoe!! Tot de volgende editie!

• 14 Juli 2016 - 18:56

Jap:

Verdomme man echt elk bericht weer afschuwelijk lekker. Goeie mix lijkt 't ook tussen de actieve dagen en de nodige alcoholische avonden, beter. Anders betaal je mijn ticket deels dan kom ik die kant op!

Geen gein, spreek je snel, weavery is naar mijn weten ook een spinnerij, houdoe baas