Vietnam - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Thijs Gruntjes - WaarBenJij.nu Vietnam - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Thijs Gruntjes - WaarBenJij.nu

Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Thijs

10 April 2016 | Thailand, Chiang Mai

Hallo allemaal! Mijn laatste verhaal was een tijdje terug, maar nu eindelijk de motivatie bij elkaar geschraapt om deel 5 te schrijven! Ondertussen zit ik weer in Chiang Mai, noord Thailand, waar ik in het begin ook een paar weken heb gezeten.

Maar dus, we waren bij Angkor. Daar nog een extra dag doorgebracht en een hoop kleinere tempels gezien, wat me eigenlijk niet echt veel deed. Ik was een beetje uitgetempeld (ja dat is een woord). De dag erop afscheid genomen van Tom, de Brit, en samen met Jules naar de Deadpool film gegaan. Heel gaaf :) Rustig dagje dus, en de bus naar Phnom Penh geregeld.
Daar 21 februari aangekomen en de 22e een heel heftige dag gehad. We gingen namelijk met Jules, Steve (toffe Brit die ik ook in Siem Reap al had ontmoet) en 3 zweedse vrouwen richting de s21 gevangenis en de killing fields. Hier veel geleerd over de Rode Khmer / Pol Pot genocide van Cambodia. Heel deprimerend, wat sommige mensen elkaar aan kunnen doen. Een totaal geschifte dictatuur.
Die avond met de groep aan t zwembad gelegen bij ons hostel. Toen het ging schemeren kwamen de vleermuizen op gang, en die kwamen bij ons zwembad langs om even wat te drinken. Ik lag daar te dobberen en ineens een vleermuis of 5 die langs je hoofd scheren en op het laatste moment uitwijken... Super vet! Nog nooit zoiets mee gemaakt.
Dag erop naar Vietnam! Daar Lucas en Maaike (die 2 Nederlanders uit Laos) weer ontmoet na anderhalve maand. In Ho Chi Minh city (Saigon) uit de bus gestapt en met hun gekaart en uitgegaan. De volgende dag naar de Cao Dai tempel gegaan, heel gaaf gebouw voor het Caodaism geloof. Daarna naar de Cu Chi tunnels, waar de Vietcong een heel ondergronds stelsel had gegraven om de Fransen en daarna de Amerikanen te bevechten. Door die tunnels heen, super nauw en ondergronds, dus best claustrofobisch. Respect voor de Vietcong, dat waren echt goede vechters.
De dag erop ff alleen de stad gaan verkennen. Eerst naar het Reunification palace, een heel cool gebouw wat symbool stond voor eind van het Franse kolonialisme in Vietnam. Toen naar het War remnants museum, heel erg aangrijpend. Vooral de foto collecties over de oorlogsmisdaden van de VS en agent Orange waren ziek om te zien. Helemaal ondersteboven erdoor, ik moest echt even een paar uur zitten en uitblazen naderhand.
Vrijdag de 25e door naar Dalat, waar het lekker koel was. Heerlijk, zeker na Saigon. We deelden de dormkamer met Nicole (VS), Becky (Engeland) en Egbert (NL). Zaterdag met zijn zessen scooters gehuurd naar een heel apart hostel met hele gave architectuur gegaan. Daarna door naar een plek waar je met een gondel een hele vallei over kon gaan en toen door naar een waterval. Onderweg naar de waterval kon je in een 1 persoons achtbaan gaan, waar je zelf de rem bediende :) Superhard door de achtbaan heen dus, heel leuk. Daarna nog een uurtje de zonsondergang bekeken op een waterfiets op het meer in Dalat. Een heerlijke pizza op daarna, en door naar de 100 rooms bar. Dit was een bar waar je binnenkomt, je alcohol meteen koopt, en daarna rond gaat dwalen tot je een toffe zitplek vindt. Je kon 3 verdiepingen omhoog en omlaag, en het was een totale doolhof, overal kleine trapjes en openingen waar je doorheen kon klimmen. Gaafste bar ooit! Topdag in Dalat.
De dag erop weer met de scooters naar een berggebied en daar in 3 uur een bergje opgelopen. Heel mooi uitzicht en een mooie wandeling. S' avonds terug de 100 rooms bar in, weer top.
Daarna door naar Natrang, een strandstadje wat helemaal was overspoeld door Russen. Ik had het idee dat Natrang een beetje het Costa del Sol idee is, maar dan voor Rusland. Borden en menu's in het Russisch, random Russen die je aanspreken in het Russisch en een strontchagrijnige Vietnamese populatie (begrijpelijk ook wel, veel van die Russen weten niet wat lachen betekent). Dus een dagje gesnorkeld, wat heel mooi was een ook de 1e keer ooit voor mij, maar daarna gelijk door naar Hoi An.
Hoi an is een hele mooie stad, het centrum daarvan is autovrij en er is overal heel veel handwerk enzo gaande. Mam, dit zou jij echt geweldig vinden :) In het Petunia hostel ontmoetten we Becky weer, en ook Mario en Sharon (de Amerikanen uit noord Laos) die van noord naar zuid gingen. Dus met hun een paar dagen opgetrokken. 1e dag in Hoi an een beetje de binnenstad verkend. S' avonds een pubquiz gedaan (2e!) en Shutter Island gekeken met zijn allen. De volgende dag een brakke strand dag. Heerlijk, beetje kloten in de zee en tegen de golven vechten.
De dag erop weer scooters gehuurd en naar My Son ruines gegaan, heel cool. Waren volledig vervallen en half kapot gebombardeerd, maar de omgeving was heel mooi en (eindelijk) mijn eerste wilde slang gezien van deze reis. Best groot ook, zeker een meter of 2.
Op naar de Marble mountains de volgende dag. Trappen opgeklommen, een supergaaf drakensculptuur op de muur aanschouwd en verder heerlijk allerlei grotten in gegaan. Overal natuurlijk met Mario en Lucas op klimmen, dus was heel gaaf. Ook nog een of ander raar insect / spinachtige gezien van een centimeter of 10-12 (zie facebook, bleek trouwens een staartloze zweep schorpioen te zijn). Heel cool beestje.
Zondag 6 maart naar Hue gegaan met de bus, met Lucas, Maaike en Becky. Daar de dag erop naar de Old citadel, wat zeg maar het koninklijke paleis was in de tijd dat Hue de hoofdstad van Vietnam was (tot 1945). Heel gaaf complex, gigantisch groot en overal versierd. Die avond naar een vegetarisch restaurant en onze 1e hotpot op, heerlijk :)
Dinsdag nog wat tombes van oude koningen en een paar tempels gezien, en s' avonds de bus naar Phong Nha. Dit staat bekend om de grotten die er zijn, de grootste ter wereld is ook daar. Wij met de scooters naar paradise cave, een giga grot van 31 km lang. Jammer genoeg konden we maar 2 km erin gaan, maar toch prachtig. Door naar Phong Nha cave, maar daar kon je alleen in als je terug ging naar Phong Nha stad, en daar een tour boekte voor miljoen miljard euro. Dus dat niet gedaan. Dat vond ik een van de nadelen van Vietnam t.o.v. bijvoorbeeld Laos en Cambodia, alles in Vietnam is zo toeristisch dat het allemaal via gebaande paden moet gaan. Laos en Cambodia kun je gewoon gaan en staan waar je wilt.
Die avond de nachtbus door naar Hanoi en gelijk door naar Ha Long bay. S' middags de veerboot naar Cat Ba stad. Hotel gevonden, na wat pizza en rum bed in en vrijdag de 12e kajakken! Gewoon op ons eigen houtje gegaan met zijn vieren en aangekomen op monkey island na een uur kajakken. Best eng op sommige momenten, kajakken op de oceaan. Best flinke golven en onze kajak liep langzaam vol met water... Maar ja, op tijd dus Monkey island bereikt, daar de kajak leeg gegoten en daar de berg beklommen. Bruut mooi uitzicht. Jammer dat er geen zon was, dus helemaal verkleumd die hele dag. Zaterdag vroeg op om naar het nationale park te gaan en daar een wandeling te doen. Heel mooie wandeling van een paar uur, tot aan frog pond, een heel sereen klein meertje. Op tijd weer terug, want om 4 uur de bus richting Sapa! Dit is een bergstadje in noordwest Vietnam waar bijna iedereen helemaal lyrisch over is. Om 4 uur dus bus in, om half 6 weer de boot op (speedboat did keer :) ) om 6 uur een lokale bus in, om 8 uur een minibus, om 10 uur de slaapbus, om 4 uur s' nachts weer overgegaan in een minibus en om half 6 aangekomen in Sapa. Helemaal kapot, maar wat een mooi stadje zeg. Hostel gevonden en daar met een adembenemend uitzicht ontbeten. Die dag rustig aan gedaan, toch een paar uur nog een bergje opgelopen vlakbij het centrum. S' avonds werd het toch wel echt koud, dus op tijd bed in gegaan. De dag erop gaan scooteren door wat kleine dorpjes heen naar een waterval, maar vooral genoten van het uitzicht onderweg en de rijstvelden overal. Heel erg mooi. Voor de dag erop een 2 daagse tocht naar de Fansipan berg geboekt (hoogste berg in Indochina).
Dus de 15e rond 10 uur gaan lopen. Een belachelijk mooie wandeling met goed eten ook onderweg. Het was wel zwaar, flink steil klimmen en over een super winderige bergkam heen. Eenmaal aangekomen bij het kamp stond er een heel gebouw voor ons, maar wij wilden heel graag in een tent op een berg slapen. Dus een tent gevonden en daar mega oncomfortabel geslapen :) Maar ja, toch wel gekampeerd op een berg, cool. Woensdag om 4 uur s' nachts ontbijt, zodat we op de top van de berg zouden zijn voor zonsopkomst. Super zware klim weer, en de top was een beetje teleurstellend. Niet alleen was het super mistig, dus geen uitzicht, maar vooral het feit dat de hele bergtop een groot bouwterrein was voor de gondel die de luie mensen nemen naar de top. Zonde, want de rest van de wandeling was wel echt heel mooi. Hoogste berg van Indochina beklommen! 3143 m! In ongeveer 4 uur terug geknald naar het begin van de wandeling en terug naar Sapa, met een medaille op zak :) . Donderdag nog wat gescooterd en een hele gave bergpas gezien, en s' avond terug naar Hanoi. We kwamen om 3 uur s' nachts aan en we moesten de bus meteen uit. Dit werd duidelijk gemaakt door elke 15 seconden de lokale (lees: zwaar kut) muziek met 10 decibel op te schroeven. Matig. Dus met zijn vieren met volle bepakking een paar uur door Hanoi gezwerfd en hostel eigenaren wakker gemaakt om te vragen of iemand ruimte had. Uiteindelijk wat gevonden en helemaal kapot bed in. Tot 12 uur ofzo in bed gelegen en toen even alleen de stad verkennen. Prison museum gezien, gaaf museum. Op tijd bed in die dag. De dag erop hadden we s' middags een poppen show, wat super leuk was :) S' avonds een pubquiz gedaan en gewonnen, dus gratis biertoren :) Dat was de laatse dag samen, dus terug in het hostel nog even flink gezopen. De volgende dag gingen Lucas en Maaike terug naar huis, waar vooral Maaike flink moeite mee had, en Becky ging naar Laos. Was een superleuke groep om Vietnam mee te verkennen.
Daarna een paar dagen lekker genikst. In een stil hostel gebleven, lekker niet te veel mensen om me heen en niet veel gepraat. Was even nodig na een maand zonder privacy. Daarna door naar funky jungle hostel, een heel gezellig hostel waar ik een week lang heb rondgehangen. Nog een beetje meer Hanoi verkend, wat musea gezien, maar niets wat bijzonder boeiend was. Gewoon lekker rustig aan. Daarna, de 28e, terug gevlogen naar Chiang Mai. Blijkt dat hier vanaf 12 april Songkran begint, een 3 dagen lang watergevecht wat als nieuwjaar telt in Thailand en Myanmar. Top, dus tot dan blijven, dan Myanmar in. Tot nu toe elke dag ongeveer 40 graden, dus 3 dagen watergevecht klinkt perfect.
Tot dusverre hier een paar dagen gezwommen, een 4 daagse motorloop gedaan en een ladyboy cabaret show gezien. De details zijn voor het volgende verhaal, want volgens mij is dit verslag al weer lang genoeg.

Groetjes aan iedereen!

PS: Marijn, beer Lao is het beste van zuid oost azie tot nu toe. Waarom denk je dat ik 2 maanden in Laos was :)

• 12 April 2016 - 00:12

Jap:

Lekker verhaal weer el grunto loco! Gefeliciteerd met je medaille en beter dat je dat watergevecht wint

X jap

• 13 April 2016 - 12:28

Lisa:

Gruntje! Mooie verhalen weer! Vandaag toevallig wat foto's van Songkran festival voorbij zien komen, heel awesome goed plan:D Have fun X

• 15 April 2016 - 13:33

José Bestter-Holsbeeke:

Hallo Thijs,
    Weer super veel meegemaakt. Mooie verhalen. Je geniet er duidelijk van. Heb je überhaupt nog wel tijd om naar Australië te gaan? groeten, José